Tvořím obsah pro firmy & sdílím, jak to dělám

Kouzlo 5W

K

Osnovy by nebyly kompletní bez 5W. Tahle původně novinářská suchařina se hodí, když nechcete zapomenout na žádné hledisko.

5W znamená:

  • Who / Kdo?
  • What / Co?
  • Where / Kde?
  • When / Kdy?
  • Why / Proč?

+ často se přidává:

  • How / Jak?

Tip: Pro rozvíjení nápadu / příběhu se hodí myšlenková mapa s 5W+H větvemi.

Kompletní 5W používám v milionářských příbězích na FB Sazky. Půjčím si je tady pro příklady jednotlivých Wéček.

WHO – Kdo za to může?

Tady vytváříte postavy nebo formulujete pozici mluvčího, píšete-li za sebe. Sem spadá i deus ex machina, vliv štěstí, náhody, přírody a tak.

Když píšu o novém milionáři na Sazce, mám Who 2× – vždy pracuji se dvěmi postavami. Jedna, ta klíčová, je výherce. Druhá, na kterou se vyplatí nezapomínat, je Štěstí, protože výhra je jeho dílo. Tím nenásilně opakujeme, že v číselných hrách jde vždycky o něj (losování nelze zvnějšku ovlivnit).

WHAT – Co se stalo / má stát?

Hybná síla příběhu je jeho posun odněkud někam. Dá se to zaonačit i jinak, ale většinou stačí, když někdo něco udělá a má to následky.

Vždycky připomenu, jakou sázku hráč podal. Trochu mě to fascinuje, ale fanoušci Sazky tuhle informaci vyžadujou. Mimo to je důležité říct, co se mu podařilo trefit, protože od toho se odvíjí výhra.

WHERE – Kde se to událo / bude dít?

Prostředí tvoří pozadí příběhů a dodává jim tak na uvěřitelnosti. Harry Potter by byl jenom psychicky vyšinutej školák, kdyby nekouzlil v Bradavicích.

Vědomí, že to bylo právě v „mém“ kraji, hodně sázkařů tak nějak hřeje u srdíčka.

WHEN – Kdy se to stalo / stane?

Časové ukotvení kompletuje celou informaci. Často je rozhodující pro to, zda čtenáře příběh dál vůbec zajímá.

Na Sazce je to jednoduché. Středeční / nedělní Sportka, páteční Eurojackpot a tak. Tahle zmínka pomáhá udržet pořádek v přívalu výherců a opět dodává uvěřitelnost.

WHY – Proč se to stalo / má stát?

Nejlepší! Tady je prostor pro motivaci postav (Who) k činům (What). A taky pro pár pikošek, máte-li, protože drby dodávají příběhům drive.

Většinou nemám žádnou pikošku k dispozici, v milionářských zprávičkách vycházím jen ze stručného přehledu: kde a kdy vsadil, jaký typ, co mu to hodilo. Občas vytřískám něco i z toho („Vsadil si na pět losování, čtyřikrát nic, ale popáté mu štěstěna přihrála 10 mio,“) ale obvykle poslouží až něco, co výherce řekne v Sazce při přebírání výhry. Takové „Podal tiket na manželčiny narozeniny, ona se na něj nejdřív hrozně naštvala, že radši nepřinesl kytku, měsíc byla tichá domácnost, a teď plánuje nový domeček,“ by zafungovalo skvěle.

HOW – Jak k tomu všemu došlo / dojde?

Zpráva se bez How obejde, vyprávění většinou ne. Tady posadíte všechny aspekty do vlaku a zapískáte na odjezd po vyprávěcích kolejích.

A pak…

…to dejte všechno do mixéru! Jednotlivé linky promíchejte a vzájemně proložte. Nezapomeňte na háčky! Ať vám z toho nevyjde slohovka ze základky. :-)

Oblíbený dodatek pro šprty

Původ 5W figur vysvětluje Wiki (ENG).

Autor článku

Marie Háková (Grafová)

Jsem editorka a „social media copywriter“ (píšu na zakázku jako každý jiný copík, ale specializuju se právě na toto médium). Bloguju o tom, jak tvořím obsah, aby se i vám vymýšlelo a psalo lépe. Proč se mi říká Sibiřanka? Inu, zeptejte se průměrného Pražáka, kde leží moje rodné Beskydy…

Add Comment

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Tvořím obsah pro firmy & sdílím, jak to dělám

Your sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.