Dobrý vypravěč (a dobrý copywriter) ovládá princip háčku. Čtenář pak text sežere i s navijákem.
Háček = moment překvapení
Správný háček vzbuzuje zvědavost.
✘ „Teď vám budu vyprávět příběh o tom, jak jsme se s rodiči vydali na chatu.“
(Výjimku by měli třeba Šimek s Grossmannem. Předpokládejme, že vy Š&G nejste.)
✓ „Když jsme minulý pátek přijeli na chatu, před brankou spal veliký pes, kterého jsme nikdy neviděli.“
Typicky se používá tady:
- V knížce je to první věta.
- V TV seriálu cliffhanger v poslední scéně (abyste se koukali zase příště).
- Na (firemním) Facebooku vizuál, resp. náhled linku / videa.
- V newsletteru je to předmět.
- Na webu nadpis, perex a podnadpisy.
Hledejte moment překvapení v klíčových bodech: nadpisu, perexu a podnadpisech / v předmětu e-mailu / ve vizuálu na sockách.
Dávkujte ho pak v průběhu celého textu. Ideální samozřejmě je při tom dodržet pyramidu. :-)
Chci umět háčkovat!
OK, pravda je, že pro háčky potřebujete získat cit. Jo, je to jedna z těch věcí, na které se vztahuje „pravidlo 10 000 hodin“.
Pro začátek rozhodně pomáhá číst autory, kteří umí háčkovat. Poznáte je tak, že vás rozsekají od prvního kontaktu.
A samozřejmě, cvičení dělá mistra.
Pro začátek zkuste třeba tohle:
- Najděte v textu první wow moment a smažte všechno, co bylo před ním. Dává text pořád smysl? Pecka. (Zpočátku trvá 1–2 odstavce / v socmedia postu 1–2 věty, než se text „rozjede“.)
- Představte si, že vyprávíte historku kamarádům. Čím začnete?
- Háčky, které vás chytí jako čtenáře, si zapisujte. Postupně se naučíte hledat je u druhých, a tím i sami u sebe.