Tvořím obsah pro firmy & sdílím, jak to dělám

Taky vás štvou texty, co začínají uzavřenou otázkou?

T

Když se takhle blbě ptám, asi je fajn dávat si na ně bacha, což?

No jo. Je.

Znáte taky ten facebookový mor?

Oblíbené schéma nudného autora spotřebních textů zní zhruba jako:

Toužíte po krásných vlasech? Představujeme vám revoluční šampon XY…
Dali byste si jabko? Zkuste náš štrůdl. Potřebujete: 2 odměrky mouky…
Chcete jet vlakem z Prahy do Brna, ale nevíte jak? Vyzkoušejte nový srovnávač jízdenek…

Takhle použité otázky jsou berličky někoho, kdo si neví rady, jak vyvolat touhu po hezčích vlasech, zaujmout super receptem, nechat čtenáře vklouznout do kůže člověka, který má problém.

Přichází tyhle texty o čtenáře?

Zaprvé, a to je ten menší problém, je to zívačka přes kopírák.

Zadruhé, co uděláte se čtenářem, který si v duchu odpoví „Ne,“ a odscrolluje níž? No, neuděláte s ním nic.

Zkusme to:

Dali byste si jabko? Zkuste náš štrůdl. Potřebujete: 2 odměrky mouky…

V hlavě čtenáře to běží zhruba takhle:

„Dali byste si jabko?“
– Hm, ani ne, dík.
„Zkus…“
– *lálálá, už jsem odscrolloval o pět postů níž*

Gratuluju, právě jste spláchli do záchoda čas textaře a grafika, nemluvě o reklamním budgetu.

Nechcete se na ně radši vykašlat?

Pokud se pohybujete v prostředí, kde se přetahujete o čtenářskou pozornost (zatím) jen málo zaujatých lidí, chcete jejich čas. A když je hned nepřesvědčíte, že vám ho mají věnovat, tak smolík.

Autor článku

Marie Háková (Grafová)

Jsem editorka a „social media copywriter“ (píšu na zakázku jako každý jiný copík, ale specializuju se právě na toto médium). Bloguju o tom, jak tvořím obsah, aby se i vám vymýšlelo a psalo lépe. Proč se mi říká Sibiřanka? Inu, zeptejte se průměrného Pražáka, kde leží moje rodné Beskydy…

5 Comments

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

  • Žeby uzavřená otázka na začátku šetřila čas čtenáře?
    Titulek zaujal, zbytek textu ne :) Když mě nezaujme, nejsem asi cílovka. Tak proč se o mě snažit, když z toho ani jedna strana nic nemá?

    • AIDA – attention, interest, desire, action. Když se bavíme o spotřebních textech, které mají za úkol první A (attention), nebo I (interest), tak si zbytečně odřezávají ty čtenáře, kteří ještě nemají tyhle dva body splněné.

  • A jaká je teda alternativa k te otázce? Myslím ze naopak vhodně selektuje cílovou a necilovou skupinu. Samozřejmě je treba mít cit pro to kdy ji zvolit. Mate chuť na jablko je fail zatímco např. Toužíte po vlasech bez lupu je uz otázka s vykricnikem

    • Souhlasím s Metal Mickey.

      Za sebe dodávám, že začínat text nebo webstránku uzavřenou otázkou nemusí být až tak špatný nápad :) záleží na okolnostech.

      Když tak stačí udělat A/B testy a hlas lidu rozhodne :) akademické názory copywriterů jsou zajímavé a často užitečné, ale nejsou zákonem.

Tvořím obsah pro firmy & sdílím, jak to dělám

Your sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.