Tvořím obsah pro firmy & sdílím, jak to dělám

Zpověď knihofilního copywritera

Z

Znám jenom jednoho dobrého copywritera, který (teď) vůbec nečte. A ten prostě poslouchá příběhy kolem sebe.

Jednoduchý zákon: Co do mého poháru nalili, to z něj také vyteklo

Někdy v primě jsem se příšerně vztekala na oblíbené písemky naší češtinářky: Napište, jaké i/y patří do téhle věty a proč. Mrsk tam Y, ale proč, to krucinál neřeknu! A tak mechaničtí šprti sbírali jedničky, zatím co moje Tohle slovo jsem viděla už stokrát, tak přece vím, co tam napsat, mi vysloužilo akorát kouli za opisování.

Naštěstí pro mě se na to časem přestali ptát.

Vědomí, že stačí mít dost načteno, abych nemusela otrocky opakovat poučky, mi (taky naštěstí) zůstalo.

„A co jsi četl naposledy?“

Když se Martin přidal k nám do Bubble a začali jsme spolu řešit testování nových copywriterů, jeho otázka na naposledy přečtenou knížku mi přišla trochu srandovní.

Ale pak koukám, že všichni, kdo v testovacím úkolu klopýtali přes těžkopádné věty, metali floskule a stavěli barák od střechy, měli v kolonce Naposledy přečteno v lepším případě nějakou sebevzdělávací frikulínštinu (asi to na pohovoru vypadá cool, nevim), v horším to byla zhruba tak Honzíkova cesta.

Nasosání spousty dobrých textů totiž pomáhá aspoň trochu okoukat řemeslo.

Jenom škoda, že tahle rovnice nefunguje oběma směry

Umí psát = Nejspíš hodně čte
Hodně čte != Umí automaticky dobře psát.

Ale nějaké šance tu jsou.

Třeba že…

  • Bude správně pracovat s interpunkcí a pravopis mu půjde tak nějak sám.
  • Nakouká základní skladbu, schémata a rytmus.
  • Pochytá pár dobrých obratů. A myšlenek.
  • Naučí se poznat, kdy napíše tuctovku, a smaže ji sám dřív, než mu ji někdo omlátí o hlavu.
  • Z těch pochytaných písmenek pak podle sebe vytvoří něco nového, sakra dobrého.

(Ne náhodou jsem tyhle body odstupňovala od základního vlivu až po to, co se stane jen některým.)

Dobrý copywriter je imho jako… houba

Zabořit čumák do Dostojevského není všechno.

Máš názor? Chci ho slyšet!
Kde jsi byl, cos tam viděl, a co jsi z toho vyčet?
A přidej trochu toho kořeního navrch,
znáš to, zkrátka vylízt s kůží na trh.
A nediv se psovi, že chce tvoje kuře na stole,
když mu v jednom kuse sypeš jenom granule, no ne?
Prago Union: Hip hop

Chodím číst bulvár, poslouchám hip hop, sleduju glosátory na Twitteru, usínám s básníky, střídám dětské knížky s bestsellery, ulítávám na komiksech, dokoukávám filmovou klasiku a sleduju lidi kolem sebe. Když mám fakt odvahu, tak si s nima i povídám. :-)

Protože chci na konci toho všeho napsat radši to kuře než prefabrikované granule.

Autor článku

Marie Háková (Grafová)

Jsem editorka a „social media copywriter“ (píšu na zakázku jako každý jiný copík, ale specializuju se právě na toto médium). Bloguju o tom, jak tvořím obsah, aby se i vám vymýšlelo a psalo lépe. Proč se mi říká Sibiřanka? Inu, zeptejte se průměrného Pražáka, kde leží moje rodné Beskydy…

1 Comment

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

  • Já bych jen rád dodal, že není důležité jen to, kolik toho čteš, ale taky co všechno čteš. Protože když někdo čte (třeba) jen motivační příručky, nasákne tamním slangem, slovními tiky a obraty tak, že jeho text o plastovém pískovišti bude znít jako „pět pravidel pro úspěšné a kreativní plastové pískoviště“.

    (Píšu to coby vášnivý čtenář kdečeho, včetně návodů na hasicích přístrojích…)

Tvořím obsah pro firmy & sdílím, jak to dělám

Your sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.