Co vám možná uniká u “kauzy BMW Invelt vs. dva divní youtubeři”

Ahoj, kamarádi markeťáci. Taky vám přes cestu přeběhly dva screenshoty z „nepovedené nabídky marketingového managera BMV Invelt, který nabízel youtuberům nesmyslné podmínky”? Ve článcích, které se vyrojily, mi chybí pár faktů.

Článek jsem vydala 22. 12. 2016, v době, kdy marketingová média pořádala hon na BMW Invelt a nabídku youtuberům považovala za pravou. Postupně tyto informace média přebrala. Na blogu ho nechávám z, řekněme, historických důvodů. :)

Velmi ve zkratce: o co jde?

Letem světem, pokud znáte, směle přeskočte.

  1. Youtuberka Carrie Kirsten „se stala tváří BMV Invelt a dostala od nich auto“ (osobně mi to video připadá srandovní, ale volba reprezentativního ambassadora je na samostatné povídání). Video vydala 18. prosince
  2. Dva jiní youtubeři, kteří ji hodně nesnáší (viz další odstavec), vydali totožná videa se screenshoty komunikace s tím samým autosalonem, kde jsou uvedeny dost nesmyslné podmínky spolupráce. Právě tyto podmínky jsou terčem posměchu různých lidí kolem marketingu. Videa: 1) TVTWixx, který se naváží do Carrie, a 2) Freescoot. Oba video vydali 19. prosince.
  3. Invelt se hájí, že takové podmínky nikdy nikomu nedal. Zatím dost chabě. Markeťáci začínají hýkat nadšením nad „zpackanou kampaní“. Píše se 20. prosince.
  4. Člověk, který údajné e-maily rozeslal, prý poslal výhružnou zprávu. Opět tu máme videa od obou aktérů: Danny, Freescoot. Pokračujeme 22. prosince.

Tady je celá údajná e-mailová konverzace. Tak jak je zobrazená, včetně data a odesílatelů, může být fake, ale samozřejmě může být i pravá. Fejkování se budu věnovat taky. Hodně.

A nemohlo se stát, že si to kluci celé vymysleli? Všichni se jenom smějí Inveltu, aniž by zvážili některá další fakta. Tady jsou.

Podivné “to:” ve zveřejněné odpovědi Freescoota Inveltu

Všimli jste si toho taky?

Screenshot z videa Freescoota

V odpovědi Freescoota (občanským jménem Jakub) je v “to:” uveden opět Jakub. Čili jako by posílal e-mail sám sobě.

Ve videu s výhružným dopisem uvádí, že je to proto, že si tenhle mail přeposílal, aby “na něj nezapomněl, kdyby to byla důležitá spolupráce”, ačkoliv:

  1. spolupráci v této zprávě odmítá,
  2. je mnohem logičtější udělat na to FWD.

BCC nepřipadá v úvahu. To by totiž zpráva vypadala vypadala takto:

Jak vypadá BCC, které odesíláte.

Zobrazení zdroje zprávy

Danny v zatím posledním videu ukázal, že maily ve schránce opravdu má. Obejít datum v e-mailech ale není tak těžké.
EDIT 23. 12.: Do diskuse na FB se zapojili už i lidi, kteří mají pro změnu oko na design – a jejich připomínky ukazují, že mohl být nafejkovaný i celý pohled do e-mailu. LOL.

Kluci se taky obhajují zobrazením Show Original. Což se zatím stává největším prubířským kamenem. :-)

1. Show Original na Gmailu vypadá jinak než ve videu, schválně si to zkuste, Gmail máte pravděpodobně taky. Kód ukazují v texťáku, ačkoliv jinak oba mají webový Gmail a mohli by to ukázat v něm. Není to v zásadě nic proti ničemu, jenom mi nedává smysl, proč by si ji stahovali do texťáku? Jediný důvod, proč si to dělat složitější, je, aby do Show Original mohl napsat, co potřebuje. Nebo co si myslí, že tam má být – viz dále.

Najdete to tady (minuta 2:18).

2. Další výtky ke zobrazené hlavičce a proč je pravděpodobně podvržená vám ukáže Jakub Bouček. Jde o zejména neodpovídající IP adresu (směřuje na webový server, nikoliv mailový) a pár čachrů v hlavičce.

(Mimochodem, Jakubovo barcampové vystoupení o e-mailech už jste viděli?)

3. Zdeněk mě dovedl ještě na jednu podstatnou věc, kde už zabíháme hodně do techniky: „Hlavičky začínaj řádkem MIME, pokud se podíváš na odeslaný email. Pokud na přijatý, tak ne, tam je dvakrát Received atd… Jak mohli ukázat hlavičku emailu, který jim “přišel” v odeslaných?“

Jinými slovy: Kluci ukazují hlavičku jakože příchozího e-mailu, ale má příznaky odeslaného.

4. Konec konverzace měl proběhnout k 31. 7., v ukázané hlavičce jde ale o zprávu ze 27. 7.

5. (DOPLNĚNO 23. 12.) Neodpovídá ani čas doručení, který kvůli špatně zapsaným časovým zónám (takové to, že na každém místě planety je jiný čas) ukazuje časový posun o 9 hodin. Přesně.

A spousta dalších drobných technických detailů. Jen se do té diskuse mrkněte.

Snaha se z toho vyvlíknout

Toto naopak ve spekulativní rovině ukazuje na to, že taková spolupráce existovat může: rodiče Carrie dnes (22. 12.) údajně prohlásili, že auto své dceři pořídili oni. Pak naprosto nedává smysl, aby v jejím videu zaznělo, že se stala ambassadorem – to při nákupu auta obvykle neděláte.

Informaci s rodiči nemám ověřenou.

EDIT 23. 12.: Zdeněk Dvořák v diskusi na FB správně poznamenal, že ambassadorem by se mohl nakupující stát např. výměnou za slevu. Může být.

Danny / TVTwixx dlouhodobě šikanuje Carrie

Protože většinou jsou youtubeři pod vaši úroveň, tak vás asi minuly letní debaty o Carriiných prsou. Ty zajímaly jenom lidi z youtuberského Beverly Hills. Nicméně, tady jsem poprvé zaznamenala šikanu Carrie ze strany Dannyho a pár dalších. A taky to, že Carrie občas lže.

Tahle mini-kauzička se odehrála v půlce letošního srpna.

  1. Carrie (nejspíš) někomu snapchatovala svoje prsa a fotky unikly ven. Popírá, že je to ona. (3:22)
  2. Za mě dost hustá reakce Dannyho / TVTwixx, kde se do ní extrémně ponižujícím způsobem naváží.
  3. Na to Carrie udělala jedno malé reakční video, kde ho poslala do háje a přidala nějaké pikošky o tom, kdo s kým spí a nespí a kdo se s kým zrovna kamarádí. Video už nejspíš neexistuje, nemůžu ho dohledat.
  4. Dannyho další hate na Carrie v návaznosti na to již smazané video.
  5. Pro pořádek: později se prokázalo, že ty fotky byly pravé, a že teda Carrie minimálně jednou lhala. (doplněno 29. 12.)

Cože? Proč? Tohle jsme si prováděli na střední. A je to holt realita části české YT scény, sestimsmiřte. :-) Důležitý tady je nechutný přístup Dannyho ke Carrie, který se teď zopakoval s BMW.

Druhý aktér je Dannyho spolubydlící

Možná to žádnou roli nehraje, možná jo…? :-)

Konkurence?!

Čistě pro pořádek, někde taky padla možnost, že tohle celé nafingovala konkurence BMW Invelt. Pokud by e-maily opravdu rozeslala bez účasti youtuberů, nedává to smysl: mělo jít o konec července. Pak se až do prosince nic nedělo. Situace, že by jim pět měsíců ležely ve schránce a čekaly na rozbušku, kterou by konkurence nemohla ovlivnit (BMW pro Carrie), je i v tomhle divadýlku absurdní až moc.

Pokud jde o spolupráci Dannyho a Freescoota s někým jiným (Škodovka hned nabídla Kodiaqa na víkend!), tak by mě hodně překvapila rychlost – že Carrie (která v tom s nima nejede) vydala své video 18. 12. a kluci vydali špínu na Invelt hned 19. 12. Takhle rychle se očerňování v žádném korporátu neschválí.

Fakt to někomu může stát za to?

Motivace ke zveřejnění údajného e-mailu mi zatím chybí.

  • Člověk ze sebe udělá věčného křiváka a před „dospělými markeťáky“ spíše nepoužitelný materiál.
  • Kdyby šlo o spravedlnost nebo vyšší mravní princip nebo prostě pohoršování se nad podmínkami, proč nezveřejnili e-maily dříve?
  • Stojí někomu trocha srandy za to, že se vystaví potenciálnímu konci sponozorovaných videí?

Moje osobní závěry

  • Je pro mě fascinující, jak snadno může značce zatopit někdo, kdo má v ruce možná i smyšlené důkazy. A pokud se ubráníte, pachuť zůstane, navíc vysvětlení celé kauzy zhlédne mnohem méně lidí než Dannyho / Freescootův peprný začátek.
  • Překvapuje mě, že BMW a nebo Invelt neudělali něco víc než plytké vyjádření, které si youtuberší followeři namazali na chleba.
  • Fakt umí šikana mezi puberťáky zaměstnat půlku Twitteru, mě nevyjímaje?
  • Ne každý, kdo točí na YouTube, je takové hovado, jako jste teď mohli vidět. Ale i tohle v české „youtube kultuře“ je, a hodněkrát. Markeťáci, dělejte si rešerši, nebo si najměte někoho, kdo o vašich influencerech ví něco víc a pomůže vám vybrat.
  • Fakt mě mrzí, jak se v marketingových médiích vydávají články plné povrchních informací, bez toho, aby se nad nima někdo třeba trochu zamyslel.
  • Nemůžu se ubránit paralele s protimuslimskými hoaxy, které sdílejí lidé, jimiž ti, kdo v posledních dvou dnech šířili „BMVW fůůůůj…,“ pohrdají. A pohrdají jimi právě proto, že neumí pracovat s informacemi a ověřovat si zprávy, než je pošlou dál.
  • Ne, fakt nevím, na čí straně je pravda, ale vzhledem k absurditě situace, historii Carrie-Danny a k nesrovnalostem ve zdroji mailu se kloním spíše na stranu Inveltu. Nechám se překvapit dalším vývojem.

Co jsem neřekla já, to vám poví Standa

(Doplněno 23. 12., 11:30)

Standu mám fakt ráda. Jak sám říká, nedělá videa pro děcka.

33 thoughts on “Co vám možná uniká u “kauzy BMW Invelt vs. dva divní youtubeři”

  1. Výborný článek, který mi hodně podrobně vysvětlil různé souvislosti, které se jinde až tak moc nezmiňují.

    Podle mě je v tomhle škoda to, že to háže špínu na Youtubery plošně. Může to ovlivnit spolupráce s jinými, kteří v tom vůbec nehrají roli.

    Na druhou stranu mi přijde, že internet zapomíná rychle. Jen otázka, jestli je to dobře, nebo ne. :-)

  2. Skvělý rozbor! Já se kloním na stranu Carrie. Ať je to celé tak nebo tak, ta holka v tom lítá úplně nevinně a je to hodně za hranou. Sice natočila trochu přiblblý video, ale to můžu v klidu přejít s “nejsem cílovka”. A ten výsměch za to, na jaké přistoupila podmínky – tak mohla na ně přistoupit, ne že ne. Ale každý, kdo už někdy uzavíral nějaký obchod snad ví, že to funguje tak, že jedna strana navrhne podmínky a o těch se pak vyjednává. Kluci mají v ruce jen první návrh, ne výslednou smlouvu.

    1. Carrie se chtěl stát ambasadorkou BMW a jezdit zadarmo, ale nedomluvila se na podmínkách, takže si nakonec auto musela koupit sama (resp rodiče) a aby to nevypadalo blbě (že za auto musela platit), tak teď rozhlašuje, že je ambasadorkou, i když to není pravda?

    1. Díky, že umíte číst a vidíte, že to, co ukázal ve videu, není forward, ale odpověď. A že ta byla pouze na jednoho příjemce, kterým nebyl žádný “Jiří”, natož “Haberle”. ;-)

  3. Ahoj

    také mě fascinuje jak taková kauza dokáže zaměstnat rozumné lidi aby se tomu věnovali. Všichni zmínění se chtějí stát velkými youtubery a tak bohužel musí počítat s tím, že jim to někdo jiný dá sežrat. Bulvár je mentalitou vždy stejný.
    Takže bych tomu neříkal šikana.

    Na druhé straně, mě čtení takového článku na tvém webu mrzí a zároveň jsem štastný, že žiju v jiné “sociální bublině” a takové kraviny se ke mě dostanou jen přes nějaké čtečky. A nebýt toho, že píšeš pěkně a rád si tě u jiných tématů přečtu, tak jsem sem ani neklikl :)

    Měj se a směj se

    1. Hlavní princip bude ten, že pokud je to “fake”, je to na soud. To už nejsou legrácky na YouTube, to je pro danou firmu – pokud ty e-maily jsou zfalšované – dost hrubé poškození jména.

      Proto se vyplatí tím principielně zabývat i když “nejste cílovka” nebo “je vám to jedno” :-)

  4. Mě třeba nejvíc fascinuje ta úplně šíleně špatná čeština v e-mailech údajného zástupce BMW. Člověk na takové pozici by snad měl umět česky poměrně dobře. Přitom některé ty věty málem ani nedávají smysl, jak jsou v nich úplně stupidní chyby a překlepy.

    A co se YouTuberů týče… Absolutně je nesleduju, byť bych měla být cílovka. Ať už je pravda v této kauze kdekoli, poškodí to všechny tyhle pseudohvězdy. Já bych jako markeťák hodně váhala, jestli svěřím propagaci nějakému, s prominutím, děcku. Tady po tomhle bych to neudělala, ani kdybych jen prodávala lízátka.

  5. Je to zajímavé, jsem rád ,že jsem na tento článek natrefil alespoň je to pohled z jiné strany. Uvidíme jak to celé dopadne. Každopádně má Invelt reklamu jako prase. Mluví o něm teď půlka republiky.

  6. Hezký rozbor. Nabízí se jednoduché řešení: pokud “kluci” pomlouvají značku a marketingového manažera značky BMW Invelt, může na ně podat trestní oznámení. Jistě mohou důkazy ukázat české policii přímo v Gmailu (Zobrazit zdroj). Věřím tomu, že se hlavička odchozího e-mailového serveru falšuje špatně. Pokud to policie odloží nebo to neurčí jako přestupek, pak to pravděpodobně fake není.

  7. Mě spíš překvapuje, že se kluci (v případě, že je to fejk) nebojí reakce BMW, protože hádám, že za tohle by je mohli oprávněně žalovat.

  8. A az ti dva soplove zjisti, ze jde o dva roky natvrdo, budou mit jiste radost ze sledovanosti.

    o vs O.

    velikost analniho otvoru pred a po vykonu trestu:)

  9. Článek je přesně ve stylu “Sedla jsem si na konci prosince k wordu a splácala text”. Na tohle je nutná dlouhodobá znalost aktérů:
    Carrie: notorická lhářka, zveličuje, lže, aktuálně:”lžeš 100x a po 101. ti už nikdo nevěří”. Fotky byly její, našlo se ji nakonec asi deset se stejnýma řetízkama, v lepší kvalitě i obličejem.
    Scoot a Danny: Dva šílenci, co sice udělali pár opravdových volovin, ale znají karlu dobře a vědí, co přesně dělá, lže, manipuluje, zapírá a řekli si, že to nenechají být.
    Vykouřilová jí říkají, protože spala s xy lidma z youtube. Což není žádný umění.
    Je to něco jako PLH v mladší verzi, lže, dělá scény, kauzy (vypnutí organismu atd.), dělá se důležitou. Brečí na snapu, že se nemá s kým podělit o “Svoji radost” atd. Za začátku zajímavé, postupně divné, nakonec neskutečně trapné a lživé.

  10. Dostal jsem se na tento článek odněkud z Twitteru, kde ho někdo z mnou sledovaných retweetnul. Rozklik pár odkazů těch youtuberů, abych zjistil o co jde. Tak třeba reakce Dannyho (https://www.youtube.com/watch?v=E0m7ztsJ3M4&feature=youtu.be) podívejte se na to se mnou ještě jednou a případně ještě jednou.
    Dle komentářů pod článkem to vypadá, že je vám víc než dvanáct. Ještě jednou se mrkněte na nějaké to zde zmíněné video. Stejně tak autorka dle fotky vypadá na plnoletou a rozumnou.
    Ty videa a reakce na videa atd. tvoří děti, co tam melou vcelku nesmysly adekvátní jejich fázi puberty a navzájem se followují.
    Nikdo z nich si BMW kupovat nebude. (Jo dobře, jednomu ho možná rodiče koupí.)
    Byť je to pro vás šokující lidé lžou a vymýšlí si. Někdy i celé organizace.
    Zkuste místo takových článků jít dělat nějakou skutečnou/užitečnou/smysl dávající práci. Třeba na zítřejší Štědrý den upéct vánočku, udělat bramborový salát (ale fakt udělat ne sdílet fotku na sociální síti nebo točit video jak by takový salát měl chutnat).

  11. Super článek! I když u toho druhého e-mailu, co zveřejnili (kde jim bylo údajně vyhrožováno mafií a podobně), mi bylo jasné, že je to fake, tak u toho prvního jsem se sám nechal nachytat. Nepřišlo mi totiž moc pravděpodobné, že by to někdo z aktérů vůbec byl schopný vymyslet. Tak jsem rád, že se postupně vyjasňuje, jak to vlastně je.

  12. Ahoj, tenhle souhrn, co jsi napsala, se ti opravdu moc povedl. Kauze jsem nevěnoval pozornost, dokud jsem nenašel tvůj článek, kde sis s tím opravdu dala práci místo sdílení nějakého retweetu (s předem jasným závěrem, že jo :) Věřit/nevěřit – ověřovat! Jenom škoda, že to dá takovou práci vše dohledat. Díky.

  13. Spousta firem si za tohle může sama. Je až neuvěřitelné za jak špatně udělanou reklamu/práci od youtubera jsou firmy schopny zaplatit.

  14. Jako dobrý, ale přijde mi hlavně to vyjádření toho IT odborníka trochu postavený na vodě, protože se opírá jen o to, že je tam poslání o den později emailu z emailu Jakuba Smreka na email Jakuba Smreka, ale on to v tom videu přeci říká, že si ten email přeposlal, takže to bych jako důkaz o podvodu určitě nebral pokud nemá k dispozici celou tu komunikaci.

    1. Zdravím, Jardo, přeposílání e-mailu vypadá jinak. Plus není důvod ukazovat přeposlaný e-mail na schránku B, když mám originál ze schránky A a celou dobu operuju se “screenshoty” ze schránky A. Samozřejmě, možné to je, ale v tomto případě nesedí tolik věcí, že i toto je pravděpodobně výmluva.

      Pokud máte na mysli hlavičky e-mailů (“Show Original” / “Zobrazit originál”), tak ty se týkaly jiného e-mailu a opravdu nesedí, a to ve více věcech. Mrkněte na FB Jakuba Boučka, který odkazuju.

  15. Já Carrie Kirsten nesleduji, ale už nějakou dobu slýchá ve videích jiných youtuberů, které sleduji třeba tohle:” Já ji neznám, ale co jsem slyšel od jiných, tak je to člověk který mírně řečeno není zrovna OK…” Jací jiní? A pod tím videem komentáře ” Carrie Kirsten je ****” Tak jsem se jen ze zvědavosti v komentářích ptal těch, co to psali: “Proč?”
    Buď nepřišla žádná argumentace nebo tam psali, že dala každému (jejich slova).
    Tak jsem se opět zeptal: “Jak to víš?”
    Odpověď byla, že to ví každý, nebo že to slyšeli od někoho jiného, nebo že se to píše všude (vždyť to píšou oni)… Nikdo z nich jí neznal. Carrie neznám a nevím jaká je. Nemohu jí tedy soudit (max. to co dělá nebo říká na videu). Tohle pomlouvání až šikana je dost odporné, protože nějak ty děcka neodolatelně láká se k tomu přidat a šířit to dál. Netýká se to jen jí.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *