Háčkněte si texty

Nechte čtenáře sežrat text i s navijákem. První krok: Naučte se nahazovat háčky.

Na háčky se chytají ryby i čtenáři

Každý vypravěč ovládá princip háčku: zachytit pozornost a hezky si ji povodit.

Oháčkovaná písmenka jsou mnohem úspěšnější: články čtenější, newslettery otevíranější, posty na sockách lajkovanější, tráva zelenější, indiáni opálenější.

Háček = moment překvapení

Správný háček vzbuzuje zvědavost.

Čiže háček není: „Teď vám budu vyprávět příběh o tom, jak jsme se s rodiči vydali na chatu.“ To je prostě poměrně obyčejná, nudně znějící věta. (Výjimka: Když jste Šimek s Grossmanem nebo David Grudl, všichni ví, že bude následovat super historka. Ale to už jsme někde jinde.)

Ovšem může to být třeba: „Když jsme minulý pátek přijeli na chatu, před brankou spal růžový drak.“

Zjednodušeně:

  • V knížce je to první věta.
  • V TV seriálu cliffhanger v poslední scéně (abyste se koukali zase příště).
  • Na (firemním) Facebooku vizuál, resp. náhled linku / videa.
  • V newsletteru je to předmět.
  • Na webu nadpis, perex a podnadpisy.

Když ovládnete umění zachytit pozornost v těhle bodech, násobíte šanci, že se čtenář pozastaví právě u vás.

Chci umět háčkovat!

OK, pravda je, že pro háčky potřebujete získat cit. Jo, je to jedna z těch věcí, na které se vztahuje „pravidlo 10 000 hodin“.

Pro začátek rozhodně pomáhá číst autory, kteří umí háčkovat. Poznáte je tak, že od první věty sedíte přikovaní ke knížce. :-) Tip navíc: Chcete-li je zkoumat, nakoukněte do braku a polobraku. Jejich první věty vás z trenek možná nevystřelí, ale je zajímavé vidět, co upoutává pozornost většinového čtenáře.

Vsuvka Lízy Simpsonové: Každý čtenář je na háčky citlivý jinak; úměrně tomu, jaký (už) je fajnšmekr. Někoho rozrajcuje první věta v románu Alexandry Potter, někomu je málo Nesbø i Mawer. Moje soukromá teorie je, že čím háklivější jste, tím větší máte potenciál ze sebe vydolovat perfektní catcher.

A samozřejmě, cvičení dělá mistra.

Pro začátek zkuste třeba tohle:

  • Najděte v textu první wow moment a smažte všechno, co bylo před ním. Dává text pořád smysl? Pecka. (Zpočátku trvá 1 – 2 odstavce, než se text „rozjede“.)
  • Neříkejte všechno hned v první větě. Navnaďte. Kdyby byl text schovaný v krabici a někdo by vybíral peníze za to, že vás do ní nechá nakouknout, co by vás nalákalo?
  • Řekněte si jednou větou, o čem váš text je. Odstraňte závěr. Jak to zní?
  • Představte si, že vyprávíte historku kamarádům. Nebo vtip. Čím začnete?

Tákže: Jak na háčky v praxi

  • Naučte se navnadit čtenáře. Svádějte ho.
  • Najděte moment překvapení v klíčových bodech: nadpisu, perexu a podnadpisech / v předmětu e-mailu / ve vizuálu na sockách.
  • Dávkujte je v průběhu celého textu. Ideální samozřejmě je při tom dodržet pyramidu. :-)
  • Čtěte a pozorujte, jak háčkují ostatní.
  • Háčky, které vás chytí, si zapisujte. Když nic jiného, trochu víc si je zaryjete do mozku. Věřte mi, budpou se hodit.

PS: Za inspiraci děkuji Renému Nekudovi, který háčkům věnuje velmi důležitou část kurzů tvůrčího psaní.

Zaujal vás článek? Ráda vám dám vědět, až vydám nějaký další. Přihlaste se k newsletteru.

Autor textu

Marie Háková (Grafová)

Jsem o 20 % nesnesitelnější než Lisa Simpson. Čtu, píšu, koukám kolem sebe, žiju a užívám si. Social Media Lead v agentuře Bubble (followbubble.com) & editorka Tchibo Blogu (tchiboblog.cz).

Zatím žádný komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.