Sibiřanka diktuje Tvořím obsah pro firmy & sdílím, jak to dělám

Háčkněte si texty

Dobrý vypravěč (a dobrý copywriter) ovládá princip háčku. Čtenář pak text sežere i s navijákem.

Texty s háčkem jsou mnohem úspěšnější: články čtenější, newslettery otevíranější, posty na sockách lajkovanější, tráva zelenější, indiáni opálenější.

Háček = moment překvapení

Správný háček vzbuzuje zvědavost.

✘ „Teď vám budu vyprávět příběh o tom, jak jsme se s rodiči vydali na chatu.“

(Výjimku by měli třeba Šimek s Grossmannem. Předpokládejme, že vy Š&G nejste.)

✓ „Když jsme minulý pátek přijeli na chatu, před brankou spal veliký pes, kterého jsme nikdy neviděli.“

Typicky se používá tady:

  • V knížce je to první věta.
  • V TV seriálu cliffhanger v poslední scéně (abyste se koukali zase příště).
  • Na (firemním) Facebooku vizuál, resp. náhled linku / videa.
  • V newsletteru je to předmět.
  • Na webu nadpis, perex a podnadpisy.

Hledejte moment překvapení v klíčových bodech: nadpisu, perexu a podnadpisech / v předmětu e-mailu / ve vizuálu na sockách.

Dávkujte ho pak v průběhu celého textu. Ideální samozřejmě je při tom dodržet pyramidu. :-)

Chci umět háčkovat!

OK, pravda je, že pro háčky potřebujete získat cit. Jo, je to jedna z těch věcí, na které se vztahuje „pravidlo 10 000 hodin“.

Pro začátek rozhodně pomáhá číst autory, kteří umí háčkovat. Poznáte je tak, že vás rozsekají od prvního kontaktu.

A samozřejmě, cvičení dělá mistra.

Pro začátek zkuste třeba tohle:

  • Najděte v textu první wow moment a smažte všechno, co bylo před ním. Dává text pořád smysl? Pecka. (Zpočátku trvá 1–2 odstavce / v socmedia postu 1–2 věty, než se text „rozjede“.)
  • Představte si, že vyprávíte historku kamarádům. Čím začnete?
  • Háčky, které vás chytí jako čtenáře, si zapisujte. Postupně se naučíte hledat je u druhých, a tím i sami u sebe.
Zaujal vás článek? Ráda vám dám vědět, až vydám nějaký další. Přihlaste se k newsletteru.

Autor textu

Marie Háková (Grafová)

Jsem editorka a „social media copywriter“ (píšu na zakázku jako každý jiný copík, ale specializuju se právě na toto médium). Bloguju o tom, jak tvořím obsah, aby se i vám vymýšlelo a psalo lépe. Proč se mi říká Sibiřanka? Inu, zeptejte se průměrného Pražáka, kde leží moje rodné Beskydy…

Zatím žádný komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Sibiřanka diktuje Tvořím obsah pro firmy & sdílím, jak to dělám