Warning: getimagesize(): php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name does not resolve in /data/www/17423/sibiranka_cz/www/wp-content/plugins/wp-open-graph/output.class.php on line 308

Warning: getimagesize(http://stene.grafova.eu/wp-content/uploads/2009/11/votelabour.jpg): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name does not resolve in /data/www/17423/sibiranka_cz/www/wp-content/plugins/wp-open-graph/output.class.php on line 308

Jazyk politické reklamy – poznámky

Diskuse Jazyk politické reklamy, 9.11.2009, Café Dox

Moderoval Zdeněk Strnad (časopis Strategie), diskutovali Michal Šiml (kreativní ředitel reklamní agentury EURO RSCG, člen skupiny Pode Bal) a Martin Charvát (kreativní ředitel reklamní agentury Konektor).

Anotace: Diskuse se bude zabývat obecnou podobností postupů používaných v oblasti komerční komunikace a politické komunikace. Pro marketing politických stran platí z hlediska technologie kampaní stejná pravidla jako pro marketing výrobků. Využité technologie a procesy definují formu sdělení, obsah ustupuje do pozadí.

Zpracované poznámky z diskuse

(Následující myšlenky nejsou moje, jen zpracovávám proud názorů, který během diskuse vznikl. Obrázky a videa až na poslední foto kopírují materiály promítané během disuse.)

Český zákon definuje reklamu jako “komerční sdělení za účelem zisku.” Z toho vyplývá, že Rada pro reklamu vůči ní nemá žádný poradenský hlas. Jednoduše řečeno, na politickou reklamu si můžete stěžovat až v okamžiku, kdy poruší např. trestní zákoník.

Rozdíly politické a komerční reklamy

(Mimochodem, taky vás označení “komerční reklama” bije do očí?)

Politika je plná vyjednávaní a kompromisů (nebo by taková alespoň měla být). Proto jsou strany většinou zvyklé o všem hlasovat – včetně reklamní strategie. Reklama se stává rozplizlou a nikdo za ni nenese zodpovědnost (“Rozhodlo se nás 100, když se to pokazí, nebude to na mě,”) schází zde zodpovědnost, která by vedla k preciznosti.

Za komerční reklamu nese obvykle odpovědnost jeden konkrétní manažer. Jeho rozhodnutí jsou sice nedemokratická, ale o to rozumnější.

Shody politické a komerční reklamy

Postupy vytvoření politické i komerční reklamy by měly být v podstatě shodné, cíle jsou odlišné. [Zde je místo pro polemiku. Politik se chce přeci také prodat.]

Následuje ukázka okamžiku, kdy se stýká komerční a politický jazyk. Přehrajte si, prosím, postupně obě videa.

(Cca 10 let stará reklama, která v USA zlidověla podobně jako u nás vodafonní čivava.)

Politická komunikace – útržky

1) Nejlepší politické reklamy měly vždy vynikající typografii.

jasná typografie

Zdoj: spartacus.schoolnet.co.uk

2) Strategie “ta druhá strana je zlá” není vynálezem ČSSD.

New labour

Zdroj: bellaciao.org

Britští konzervativci používají strategii zesměšnění / společenské degradace labouristů a poukazování na jejich chyby už od 40. let 20. stol.

Konkrétní ukázka úplně převrací charisma Tony Blaira, jež spočívalo právě v jeho úsměvu.

Návaznost politiky a komerční reklamy

Komerční reklama je vždy o krok za aktuálními událostmi – čím menší krok, tím “vychytaněji” působí. Apeluje na něco, co už společnost zná.

Příklad:

Goodbye Bush

TheNewsPaperWorks.com.au

Odchodu George Bushe z funkce využil Veet (depilační vosk) jednoduchou slovní hříčkou. (Bush v angličtině znamená křoví, přeneseně také nežádoucí bujné ochlupení.) Pár týdnů po Obamově nástupu do funkce už reklama ztratila svůj vtip.

Příklad z českého prostředí (parodie):

Nepodepsal

Zdroj bohužel nemám uložen.

Tato parodie vypadala mnohem vtipněji před 3. listopadem 2009, tedy v období Klausova urputného odmítání Lisabonské smlouvy.

Co jsem si odnesla

  • dobrý dojem, ale žádné převratné objevy
  • pocit, že politická reklama je stejná jako každá jiná, jen u nás do ní kecají politici, kteří marketingu nerozumí
  • zajímavé ukázky

Užitečné odkazy

Autor textu

Marie Háková (Grafová)

Jsem o 20 % nesnesitelnější než Lisa Simpson. Čtu, píšu, koukám kolem sebe, žiju a užívám si. Social Media Lead v agentuře Bubble (followbubble.com) & editorka Tchibo Blogu (tchiboblog.cz).

2 komentáře

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.