Přečti. To. Nahlas.

Jak psát srozumitelně? Přečtěte svůj text nahlas. Pokud dává smysl a nezadrháváte se, nejspíš je oukej. Jestli škobrtáte, bude se s ním prát i čtenář.

Obvykle za to může jeden ze tří následujících nešvarů.

Dobrá zpráva: napravíte je raz dva.

Zásek č. 1: Moc dlouhá věta

On se nám tu šíří takový nešvar, že lidi píšou hodně dlouhé věty, kam teda při troše štěstí umístí čárky správně, ale stejně je to trochu zdlouhavé, a mezi náma i namáhavé pro mozek čtenáře, než se krucipísek vyžvejknou.

Nechte čtenáře číst jednoduše. Ne, neříkám, že máte plodit už jen věty o třech slovech. Ale jedna věta = jedna myšlenka je docela funkční koncept, hm?

Tip: Nechte text odležet. Po dni (nebo víc) snáz najdete místa, která klidně můžete rozdělit do více vět. Nebo třeba půlku věty škrtnout, protože tam stejně byla zbytečně.

Zásek č. 2: Šroubované formulace

Chtějí-li autoři působit dojmem odborníka, často sahají po složitě znějících formulacích, domnívaje se, že budou působit chytřeji, vzdělaněji, fundovaněji.

Kecy. Nebudete vypadat chytře.

Vlastně nejspíš nebudete vypadat nijak. Většina čtenářů se vám na složitě poskládaná písmenka prostě vybodne. Zvlášť když jich takhle napíšete kilometr.

Jednoduchá rada: „Piš tak, jak to cejtíš. Doladit se to dá vždycky.“

Tak se toho taky nebojte.

Zásek č. 3: Slova navíc

Tenhle nadpis třeba původně zněl Zbytečná slova navíc. Úplně zbytečně. Pro začátek vyházejte všechna slova, která jen jinak říkají to samé. Voilà, text má hned o deset kilo míň.

Jak to naprAVIT: čtěte!

…nahlas. Aspoň ty důležité texty. Paradoxně nejčastěji to potřebují kratičká sdělení, třeba posty (firem) na sociální sítě. O tři roky později mi dal zapravdu i Austin Kleon. :)

Vybodněte se na předlouhá souvětí, pište přirozeně a při editaci vyházejte nadbytečná slovíčka. A je to.

Zaujal vás článek? Ráda vám dám vědět, až vydám nějaký další. Přihlaste se k newsletteru.

Autor textu

Marie Háková (Grafová)

Jsem o 20 % nesnesitelnější než Lisa Simpson. Čtu, píšu, koukám kolem sebe, žiju a užívám si. Social Media Lead v agentuře Bubble (followbubble.com) & editorka Tchibo Blogu (tchiboblog.cz).

Zatím žádný komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.