Dvě otázky, které si pokládám, když firmám „chystám obsah“

…znějí:

Proč o tom píšeš?

(Nebo to fotíš nebo to chystáš do shootboardu nebo to zadáváš jako článek nebo…)

&

K čemu to bude lidem?

A chci, aby odpověď NEbyla:

  • Protože mi chybí ještě tři příspěvky do měsíčního plánu.
  • Protože potřebuju vydat článek.
  • Nebo prostě: Nevim.

Když nevím, proč o tom píšu, tak proč by to měl někdo jiný číst, žejo? Zní to samozřejmě. Ale kdyby to samozřejmé bylo, tak o tom nepíšu. :-)

Moc se mi líbila otázka v knize Web ostrý jako břitva: „Proč to tu je?“ Honza ji má jako pomůcku pro návrháře webu, jak se s klientem dostat z bodu „Na homepage chci aktuality,“ do bodu (třeba) „Chci ukázat, že máme nové zboží každý měsíc, protože konkurence má novinky jenom kvartálně,“ aby mohl navrhnout třeba i lepší způsob, jak to ukázat. Whatever. Ta otázka je moc dobrá a zahrnuje oba pohledy: jak toho, kdo obsah nabízí, tak toho, kdo ho čte/prohlíží si/sleduje atd.

(Obrázek je z free fotobanky Pixabay)

Je to automatický kontrolní bod pro všechny kreativce v Bubble – kde mi přešel do krve a teď s tím prudím tady na blogu :-).

Procházím jím i svoje nápady pro vlastní blog a sítě. (Nehrotím to zdaleka tak jako pro klienty, ale jo, snažím se klepnout přes prsty, když je to totální egárna, která může být ostatním egál.)

Nevyhnou se mu ani autorky, když si navrhují samy témata pro Tchibo Blog.

Ideální je, když Proč & K čemu máte tak zautomatizované, že jím nápady třídíte a ani si to neuvědomujete. Než se k tomu vycepujete, můžete si z toho udělat součást procesu.

Ideální odpověď na »Proč o tom píšeš?«

…vychází z „duše“ značky.

Duši značky možná nosíte v hlavě a ani ji nemáte srovnanou do konkrétních bodů, protože ji znáte. V pohodě. Souzní to s ní? Pak nápad prošel kontrolním bodem a není co řešit ✓

„Nedefinovanost“ si můžou snáze dovolit majitelé firmy/značky nebo tvůrci osobních profilů/projektů. Není nutné, abych za Sibiřanku měla definované její atributy (i když vás asi nepřekvapí, že mám). Pokud ale obsah dělá někdo další, kdo značku nevytvářel, definice mu pomůžou ji lépe vystihnout a méně do ní vkládat sám sebe.

Ve většině případů je potřeba hodit si na papír okruhy, které ke značce patří, protože… [Sem vložte celou kapitolu o brandingu].

Do základu pomůže:

  • Pojmenovat si atributy značky (malé kino; lokální; artové filmy)
  • Vědět, co značka nabízí – a proč to má někdo chtít (promítáme artové filmy v malém sále – nakrmíme vaši touhu cítit se exkluzivně, cool a umělecky)
  • Čím reálně žije (každý večer se u nás schází mix nezávislých místňáků a studentů uměleckých škol)
  • Čeho chci dosáhnout (podpořit pocit pospolitosti = udělat si z návštěvníků kinoštamgasty)

Bonusová otázka: na koho jsem myslela, když jsem si potřebovala půjčit nějaký příklad? :-)

Když znáte značku, není nijak těžké nastavit si pár okruhů/témat. A tím pádem Vědět, proč o tom píšu.

Ideální odpověď na »K čemu to bude lidem?«

…je volná. Ale JE.

Inspirace, zajímavost, radost, pohnutí, uchichnout se, podivit se… To je obecně fuk. Ale NĚCO by to vždycky být mělo.

Místo

Koukejte, jak se mám skvěle.

třeba

Ta nová kavárna je fajn, může se vám líbit.

Škrrrt ego, přepsat záměrem pro čtenáře. I když je úplně banální.

Dává to vlastně smysl na Instagramu? Jo. Instagram je v tomhle razovity. Lidi milují sledovat tři typy účtů: 1) celebrity / známé lidi, 2) divnověci a 3) právě hezké obrázky (i bez hlubší myšlenky). Samotná estetika je pro hodně uživatelů to jejich PROČ. ¯\_(ツ)_/¯

Místo

Tady je náš pan šéf se svým psem, protože… ježiš nevim, prostě vám chce ukázat svého psa.

třeba

Můžou k nám psi, takže až se k nám budete chystat, klidně přiveďte toho svého.

Škrrrt ego (pana šéfa), přepsat záměrem pro čtenáře. Zase.

Jo a: nemyslím si, že je nutné být doslovný. Stačí (mi), když záměr obsahem tak nějak… prostupuje.

Napadlo vás, že tím pádem neexistuje nic jako obecně vhodné a obecně blbé téma, třeba pro firemní Facebook? Jedna stejná věc může být pro někoho smysluplná -protože s ním ladí a je k něčemu jeho zákazníkům- a pro jiného jenom kec do prázdna.

Někdy to „prostě poznáte“… a někdy si to ověříte pomocí těch dvou jednoduchých otázek: Proč o tom píšu? & K čemu to bude lidem? nebo prostě Proč to tu je?

Zaujal vás článek? Ráda vám dám vědět, až vydám nějaký další. Přihlaste se k newsletteru.

Autor textu

Marie Háková (Grafová)

Jsem o 20 % nesnesitelnější než Lisa Simpson. Čtu, píšu, koukám kolem sebe, žiju a užívám si. Social Media Lead v agentuře Bubble (followbubble.com) & editorka Tchibo Blogu (tchiboblog.cz).

Zatím žádný komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.