Sibiřanka diktuje Tvořím obsah pro firmy & sdílím, jak to dělám

Osnova: univerzální zrychlovák pro psaní

Pančelky ve škole měly pravdu. Psaní s osnovou je prostě super: text dostává řád a hlava mantinely. Při samotném psaní se nemusíte rozptylovat tím, kam vás písmenka (ne)zavedou, a vysypete je ze sebe raz dva.

Jak se píše s osnovou

Rychleji. Pohodlněji. A, pokud můžu mluvit za sebe, s větší chutí.

Psaní furtpryč se mi několikrát ošklivě vymstilo na pekelné nestíhačce a slušné frustraci z toho, jak si ten text sakra dělá, co chce. Každá moje práce na větším obsahovém celku teď začíná pár minutami nad osnovou. Ty mi ve výsledku ušetří i pár hodin času; v případě blogu taky pár skoro dokončených a pak zahozených článků, které měly možná fajn nápad, ale ztratily pointu.

Je to jednoduchý #jakfacka:

  1. Celý zamýšlený text popíšu jednou větou.
  2. Přípravím si jednotlivé body.
  3. (Každý bod znovu shrnu jednou větou.)
  4. Linerárně seřadím body.
  5. Jdu psát a soustředím se už jen na rozvinutí bodů.
  6. Profit! :-)

Moje oblíbené základní osnovy

V zásadě se nabízejí dva základní rámce, ve kterých osnovy vytvářet. Lze je samozřejmě rozšířit a přiohnout podle toho, co potřebujete napsat.

Osnova příběhová:

  1. Úvod: Dát důvod, proč se o příběh vůbec zajímat – nahodit udičku
  2. Stať: Odehrát příběh
  3. Závěr: Zakončit ho tak, aby zanechal ten správný dojem

Práci s příběhem má skvěle zmáknutou René Nekuda na kurzech tvůrčího psaní. Využívám ji ale i v mnohem menším rozsahu, např. v postech na sociálních sítích. Pro ty si ji sice fakt nepíšu, mám ji podvědomě v hlavě.

Osnova markeťácká (FAB):

  1. Feature: Co to je
  2. Advantage: Proč to tak je / Jak to funguje
  3. Benefit: Co z toho bude mít čtenář

Na rozdíl od příběhové osnovy se ve FABce dají body jednoduše prohazovat.

V čem si osnovu chystat

  • Na začátek dokumentu: Když jde jen o pár bodů nebo rozvinutí pevné struktury, je seznam na začátku dokumentu k nezaplacení. Tohle nás nutili psát do slohovek, pamatujete? A dávalo to dost smysl. Navíc na tuhle osnovu nepotřebujete nic dalšího.
  • Na jednotlivé papírky: To je super, když chcete vidět zpracovávanou věc jako celek. Nejdřív vše vyhážete na papírky (1 myšlenka = 1 papírek), pak seřadíte za sebou, jak dávají smysl. Za mě super pro delší texty.
  • Do mindmapy: Pro opravdu velké projekty mám ráda kreslení pavouků. V úvodní skicovací fázi se nemusím zabývat tím, co kam patří a jakou to má prioritu, ale nejdřív z hlavy vyhážu věci tak, jak na sebe asociativně navazují. Pro mindmapy určitě doporučuju školení Dana Gamrota.
  • Kamkoliv, co máte po ruce: Náhlá inspirace, rychlá myšlenka… Kašlat na hledání papírků a čmárání mindmap. Hesla si zapíšu kamkoliv (mobil ftw!) a někdy později zpracuju podrobněji.

Psaní bez nervů

Oprášit tenhle starý postup ze základky stojí za to. Když to drhne, vytaste osnovu a zbytek už se napíše skoro sám.

Rychlým písmenkům zdar!

Zaujal vás článek? Ráda vám dám vědět, až vydám nějaký další. Přihlaste se k newsletteru.

Autor textu

Marie Háková (Grafová)

Jsem editorka a „social media copywriter“ (píšu na zakázku jako každý jiný copík, ale specializuju se právě na toto médium). Bloguju o tom, jak tvořím obsah, aby se i vám vymýšlelo a psalo lépe. Proč se mi říká Sibiřanka? Inu, zeptejte se průměrného Pražáka, kde leží moje rodné Beskydy…

Zatím žádný komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Sibiřanka diktuje Tvořím obsah pro firmy & sdílím, jak to dělám