Proč by webový copywriter měl znát základy SEO

Dobrý text je dobrý text, SEO neSEO. Čtenáře baví a provede ideálně až ke konverzi. Ještě lepší ale je, když nevyhoří na technických detailech. Stačí totiž pár přešlapů a pšááá, vyhledávač přehlíží váš čtivý web jako uražená slečinka.

Spoluautorem tohoto článku je SEO konzultant Pavel Ungr. Pavel shrnul (a já sepsala) základy toho, proč by se začínající webový copywriter měl zajímat nejen o to, jak se texty čtou jemu, ale taky vyhledávačům.

Víc o tomto formátu spoluautorských článků

Proč by mě mělo v textech zajímat nějaké SEO?

Slaďme si noty:

  1. Každý web, ať už plníte wordpressí šablonu, nebo vám ho šijou profíci na míru, obsahuje text.
  2. Až někdo bude hledat to, s čím mu můžete pomoct právě vy, zadá do Googlu… text.
  3. Když už ty texty bude někdo psát, bude vždycky lepší, aby s Googlem spíš fungovaly, než ne.

Takže námitku „SEO neřešíme,“ teď zastrčíme hezky zpátky do kapsičky a můžeme jít na věc.

1) Copywriter, který se orientuje v SEO, ví, kam sáhnout

Když se zaseklýma zádama zajdete za nadšeným masérem, co přeskočil základy fyzioterapie, máte v zásadě tři možnosti. 1) Možná je to talent od Boha a po jeho pocitovém otlapkání vás záda fakt bolet přestanou. 2) Mnohem pravděpodobněji vám blbě zmáčkne tohle a tamto, a vy proskučíte celou noc. 3) Když máte štěstí, nestane se nic, akorát jste (oba) ztratili čas.

Webový copywriter by měl mít taky takovou příručku fyzioterapie. Pro web. Třeba analýzu klíčových slov, bez které se vaše draze zaplacená prezentace dostane na mnohem míň pozic, než by mohla.

Tady nechám Pavla přiblížit klíčovku a strukturu webu:

2) Mít kladivo: 5 % úspěchu; vědět, kam praštit: 95 %

Výborný příklad jsou titulky (koneckonců, můžou vás posunout ve vyhledávání):

Text, který na webu vypadá v pohodě, ve výsledcích nemusí nikoho zajímat.

Ukázka nezajímavého textu ve výsledcích vyhledávání
To by němej neřek, kdybys mu hubu rozbil.

Jsou to právě takové detaily, které odlišují slohovkového jedničkáře a šikovného copíka, který ví, co má dělat (v tomhle případě napsat chytlavé náhledy pro výsledky vyhledávání).

3) Buďte o krok napřed

Tip na 3 trendy & novinky, které by webové copywritery mohly zajímat:

  1. Google plánuje odlišit snippety pro desktop a mobil. Je čas přizpůsobit texty pro oba náhledy – na mobilu máte pro zaujetí s uživatele obecně méně prostoru i času.
  2. Zápisem v Google mapách můžete pomoct offline konverzi a navést uživatele, kterým se dostanete do vyhledávání, aby přišli. Třeba tím, že jim řeknete, co skvělého u vás najdou. :-)
  3. Pozor na kontrolu faktů a fake news – Google umí obojí algoritmicky kontrolovat. Nestačí jen plácat text, fakta musí sedět.

4) Za blbost se platí – vaším časem, zbržděním projektu a propadem pozic

Co se stane, když dáte web do ruky někomu, kdo pravidla nezná, nebo se zasekl na pár let starých doporučeních?

V tom lepším případě vás čeká propad pozic. To třeba když nezbrzdí nadšení vývojáře a přejmenujete URL bez přesměrování, nebo se nadchnete pro SEO texty, prodejní texty, prodejní copywriting, copywriting Brno.

Horší to je, když dostanete penalizaci a zmizíte úplně. Copywriter znalý základů SEO ví, za co byste dostali na zadek, a takové texty vám doporučí vůbec nepsat, i když se pro ně sebevíc nadchnete.

A vlastně nejvíc bolí zdržení projektu o čas, který už jste jednou investovali a teď navíc ještě věnujete další opravám nebo pracovnímu kolečku s jiným copywriterem.

Jak se (základy) SEO naučit?

Copywriter není a nemusí být SEO konzultant.

To, co by měl znát, se může naučit v zásadě…

a) systematicky
Na školení SEO, nebo ve verzi light – SEO pro copywritery

b) nahodile, ale zase hned
Jako fajn český rozcestník vám může posloužit právě Twitter Pavla Ungra, ze zahraničních zdrojů Pavel nejvíc doporučuje blog Copyblogger (ale ten samozřejmě už sledujete ;-)) Překvapuje mě, že doporučuje jezdit i na komunitní akce a barcampy – já jsem spíš rozpačitá z rozdílné kvality, kterou začátečník odpruží hůř.

Víc povídání o copywritingu

Během povídání jsme narazili na několik dalších témat, která by si zasloužila rozvést ve vlastním článku. Přidejte se k mému newsletteru a já vám dám vědět, až vyjdou.

  • Manuál začínajícího copywritera
  • Copywriting + UX
  • Jak si vybrat copywritera (i když o psaní nemáte ani šajn)

Odkazy na další užitečné články (které už to třeba pokryly za mě) uvítám v komentářích. :-)

PS: Něco víc k tomuto formátu článků

Potkávám spousty zajímavých lidí, kteří mají k psaní co říct, a moc ráda se od nich učím. Na hostovský článek ale nemají čas nebo morál, a na řízený rozhovor zase já nemám dost rozhovorového sebevědomí.

Když jsem se po dlouhé době potkala s Pavlem na barcampu a povídali jsme si o SEO + copy, rozhodla jsem se zkusit to jinak: vytáhnout z osobního povídání pár poznámek a seskládat je do článku. Pro pořádek, nedostanu za to ani peníze, ani volné místo na Pavlových školeních, a dělám to z naivní chuti pomoct těm, kdo začínají psát nebo zadávají weby.

Tohle a pak ještě jedno povídání o psaní románů je test, jestli to baví mě i vás. Dejte mi vědět.

Zpátky na článek ↑

4 thoughts on “Proč by webový copywriter měl znát základy SEO

    1. Spoluautorem článku je Pavel a taky se dlouhodobě věnuje osvětě SEO, takže jo, je to propojené s dalšími materiály vztaženými k němu. Pokud máte tip na obdobné materiály od jiného autora, beru! :) Bohužel jsem nenašla :(

  1. Pekny clanek. Informace pro me zname, ale i tak jsem si ho s chuti precet cestou z prace. Je fajn, ze copici drzi spolu. Tahle komunita me bavi. Rad si prectu dalsi ;) Diky a budu se tesit na dalsi radky!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *