Marie Šmehlík Grafová

aka Sibiřanka

deeply in love with BUBBLE

community manager
social media freak
nadšenec do psů
vášnivá čtenářka

Marie Grafová

sibiranka@gmail.com

ROZCESTNÍK www.marigraf.cz
BLOG www.sibiranka.cz

#SOCSÍTĚ
twitter.com/sibiranka
instagram.com/sibiranka
linkedin.com/in/marigraf
fb.com/marigraf

PROČ VZNIKL TENTO WEB

Na Copycampu 2014 jsem vedla inspirativní půlhodinku o práci s osobním brandem na internetu. Hromada věcí se mi do času a slajdů nevešla a tak jsou všechny tady. :)

Kdybyste si z Copycampu měli odnést o osobním brandu jen 3 věci:

  1. Nejdřív si vyjasněte účel + cílovku svého brandu -> Pak si sestavte agendu -> Teprve potom vybírejte nástroje.
  2. Investujte jen tolik času, kolik se vám vyplatí.
  3. Bez dobře odváděné reálné práce je vám sebelíp budovaný brand stejně k ničemu.

I Can Be Googled Therefore I Am

Doporučuj a budeš doporučen + 10 důvodů, proč doporučovat

Přečíst celý článek o profesních doporučeních

  1. Udělá vám to dobré jméno.
  2. Kdo seje, ten také sklízí.
  3. Občas se to vrátí hned.
  4. Vyjdete z izolace do širšího povědomí.
  5. Získáte přehled o tom, co dělají ostatní.
  6. Začnou vás oslovovat lidi, které neznáte.
  7. Zlepší vám to karmu.
  8. Nestojí to skoro žádný čas.
  9. Jsou to blízká setkání.
  10. Skoro nikdo to tu nedělá.

Nobody puts Baby in a corner

bc

Bejby nebude sedět v koutě!

Pokud jste opravdu dobří, řekněte to. Nahlas. Nebo dejte ostatním takové podmínky, aby to o vás mohli říkat.

S dobrým osobním brandem můžete vydělat na čemkoliv

Třeba na svém instagramovém účtu…:)

Jak na Instagramu vydělat 15 000 $ za jeden den // This Photographer Just Made $15K In One Day On Instagram

Zlaté pravidlo internetu (a osobních brandů)

Nedávej o sobě na internetu nic, co nechceš, aby věděl tvůj šéf a tvoje maminka.

Twitter je podle mě geniální seznamka

Bez zbytečných okeců vás seznámí s úžasňákama (dělají věci, které se vám líbí, mají zajmavé názory, jsou inspirativní – prostě ti, které chcete mít za kamarády) a umí varovat před pitomcema (kteří mají blbé kecy, nechápou váš smysl pro humor a celkově byste s nima dvojdomek rozhodně nechtěli).

Pozor na digitální stopu!

Přečtěte si, jak ji sledovat a upravovat tak, aby o vás svět věděl to, co chcete vy.

Personalisté znají Google a nebojí se ho použít. Když jste prodávali starý mobil na internetu, nechtěli jste zveřejňovat svoje jméno. Neuvedli jste ale náhodou svůj telefon a email? Ten mail, který máte na profilu na Facebooku, inzerátu realitního serveru anebo erotické seznamky?

Zadejte do Google svoje jméno a prohlížejte, co všechno si o vás může kdokoli na celém světě zjistit. Staňte se detektivem! Pomocí jednotlivých indicií se dozvíte víc a víc informací. Než pošlete životopis na vysněnou pozici, měli byste poznat i své internetové já.

123 slov: O zkáze osobního brandu

Mladý pan Prachař je asi rád, že mladá paní prošla rebrandingem. Ale prodělal. Pokud bych si bral Agátu Hanychovou já, chtěl bych Agátu Hanychovou. Hanychová je fenomén. Prachařová je ta Jakubova cuchta.

Přečtěte si celých 123 slov.

Chcete vizitky?

Za sebe můžu doporučit malé kartičky (Mini Cards) z MOO.com. Stovka jich stojí £12.23, jsou kvalitní a dorazí vám za pár dní.

TIP! Nechte si na druhou stranu natisknout něco, co tomu druhému i za měsíc připomene, kdo jste a o čem jste se spolu nejspíš bavili. Já tam mám popsanou svoji agendu :) a z druhé strany fotku.

Sledujte změny folloušků v app Birdbrain

Aplikace Birdbrain ukazuje, kdo si vás nově přidal a také kdo si vás odebral (nevděčníci!). Bohužel je k dispozici jen pro iPhone.

photo

A co na to říká Wikipedie?

Personal branding is the practice of people marketing themselves and their careers as brands. While previous self-help management techniques were about self-improvement, the personal-branding concept suggests instead that success comes from self-packaging.[1] Personal branding also involves creating an asset by defining an individual’s body, clothing, physical appearance, digital and online presence and areas of knowledge in a way leading to a uniquely distinguishable, and ideally memorable, impression.

The term is thought to have been first used and discussed in a 1997 article by Tom Peters.

Přečtěte si celé wikiheslo

Jak na Google+ Autorship

6 nonverbálních signálů, které za vás řeknou víc než slova

  1. Oděv / vzhled
  2. Fyzický postoj
  3. Vzdálenost při fyzickém setkání
  4. Gestikulace
  5. Mimika
  6. Intonace hlasu

Diskuse k tématu

be_yourself_oscar_wilde

Sledujte, co se o vás kde říká

Pro začátek postačí Google Alerts nebo Mention.net.

Helper: Kraď jako umělec

KradJakoUmelec_obalka

Tohle vás naučí dělat „denní rutinu“ kolem osobního brandu (a nejen kolem něj).

Více o knize Kraď jako umělec

521580

Copywriter, který píše nudně, je špatný copywriter.

Nikdo, kdo chce svoje peníze utratit rozumně, si nenajme pisálka, při jehož textech sám usíná.

Počítá se všechno: Váš Twitter, veřejný profil na FB, blog…

10 jednoduchých kroků k lepšímu LinkedIn profilu

Je to jednorázová práce na jedno nudné odpoledne a jednou se vám může zatraceně vyplatit.

  1. Vložte si do profilu fotku. Portrétní, dostatečně reprezentativní, nekýčovitou. Pokud charakterizuje vaši agendu, tím lépe, ale většinou si vystačíte s jednoduchým portrétem. Selfie nebrat, pokud je neumíte vážně umělecké.
  2. Používat občanské jméno je myslím úplná samozřejmost. Jako Duhovou Vílu vás nikdo hledat ani najímat nebude. Pravděpodobně.
  3. Headline by měla říkat, co jste pracovně zač. Dojemné citáty si tentokrát spíš odpusťte – až vás někdo bude hledat, bude radši spolupracovat s UX konzultantem / zahradním architektem / kreativcem, než s citátem Jana Wericha. Napsat, že hledáte novou práci (a v jakém oboru), je super.
  4. Jednotlivé prvky na profilu (vzdělání, zkušenosti, doporučení…) jsou drag&drop. Hoďte nahoru to, co vám poslouží nejlépe.
  5. Napište, co v práci děláte, co vás bývalé pozice naučily a čím jste prospěšní. Prodejte se. I jako poslíček s jídlem můžete nasbírat cenné zkušenosti pro práci copywritera, když to umíte prodat (jste přece copywriter, krucinál, prodáte cokoliv!).
  6. Pokud můžete, vložte si do profilu ukázky své práce. Většina vaší konkurence to pravděpodobně ještě nedělá.
  7. Statusy sice nebude číst tolik lidí jako na Facebooku, ale můžete si v nich budovat kompetenci tím, co právě děláte nebo co zajímavého v oboru jste zjistili.
  8. Pokud chcete zapadnout do oborové komunity a ukázat své kompetence, zapojte se do relevantní skupiny a buďte v ní aktivní. Spam je fuj, příspěvky přínosné pro ostatní vám vydláždí cestičku k novým příležitostem.
  9. V žádosti o přátelství napište, proč by si vás měl dotyčný přidat. No jasně, znovu se prodejte. Pokud si přidáváte zatím neznámého člověka (abyste se seznámili), je to nezbytnost, u ostatních přinejmenším slušnost. Pokud jste se potkali na Copycampu, napište to tam taky – kdo si má všechna ta jména pamatovat. :)
  10. Nastavte si custom URL. Přinejmenším se vám to bude lépe psát na vizitky / vyplňovat v jiných profilech.

Jan Řezáč: Osobní branding v kostce

Přečtěte si celý Honzův článek o osobním brandu.

Přístup k osobnímu brandingu může být v zásadě dvojí:

a) Namalujete prase rtěnkou. Sice má růžové rtíky a oční stíny… ale vždyť je to pořád prase! Podívejte se na ty chlupy. Štětiny. Smrdí. Falešná fasáda dříve či později opadá (spíš dříve) a zbudou jen holé zdi.

b) Vybudujete si dobré jméno v oboru. Osobní brand použijete jako nástroj, který vám umožní být sám sebou a dělat práci, kterou chcete dělat. Trvá to roky a stojí to nemalé úsilí, ale výsledky jsou výrazně trvalejšího charakteru. Osobní brand je v tomto případě spíše pomůckou ke zviditelnění v komunitě lidí, které chcete oslovit; rekapitulací a udržováním směru, kterým se chcete v profesním životě ubírat.
Osvědčil se mi druhý přístup. První zkoušejte jen na vlastní nebezpečí.

Helper: Konec prokrastinace

(Protože, upřímně, většina lidí cílenou práci na osobním brandu prokrastinuje. Škoda.)

konec-prokrastinace-obalka

Více o knize Konec prokrastinace

✓ Popostrčí k sestavení „osobní vize“ – a z té se zas hezky dělá agenda.
✓ Namotivuje k tomu začít něco dělat… Třeba něco navíc mimo běžnou práci a flákání. Co třeba pravidelně blogovat o tom, co vás baví / zajímá?
✓ Naučí, jak u toho zůstat déle než týden.

batman-baby-meme-generator-it-s-important-to-be-yourself-unless-you-can-be-batman-always-be-batman-0f176b

Základní blogovací howto

…průběžně shrnuje videobloggerka Lucie Dejmková / GetTheLouk.

(Sice mám problém s jejím stylem psaní, ale už to jednou napsala za mě, tak co :))

Když nikoho nezajímáte, tak to asi děláte blbě

It’s Not Your Social Media Strategy That Sucks, It’s Your Business Strategy

10 tipů, jak být oblíbený na Twitteru (nebo kdekoliv jinde, kde něco pravidelně publikujete)

  1. David Grudl tvrdí, že byste měli být hezká holka. Špatná interpretace. Já tvrdím, že byste měli být něčím zajímaví / neobvyklí / výjimeční. Tuctovky nebrat. Pokud vás folloušci znají už odjinud a chtějí vás stalkovat i na Twitteru, máte vyhráno.
  2. Když už z vašeho bia čtu důvod, proč vás sledovat, dám vám follow radši než abych to musela sama čenichat z posledních tweetů. Jméno a fotka jsou fajn. (Berte info v profilu jako inzerát v seznamce.)
  3. Pokud o (ne)followování nerozhodlo už bio, zaslouží se o to posledních pár tweetů svou (ne)zajímavostí.
  4. Držte si +- nějakou agendu, ať folloušci vědí, co od vás mají čekat. Kdyby Dan Dočekal neplnil podmínku č. 1, tak bych ho za jeho přeskakování od socmédií k tomu, že v tramvaji smrdí bezdomovci, vyhodila z feedu razdva.
  5. V rámci agendy buďte aspoň o krok napřed před těmi, kdo tweetují o podobných tématech. Kopírovače nebrat.
  6. Sdíleníhodné informace = bod navíc.
  7. Vlastní obsah, který je zároveň sdíleníhodný = win.
  8. Pište správně česky (nebo v libovolném jiném jazyce, ale správně). Aspoň přibližně. Prosím prosím, smutně koukám.
  9. Tweety, které mají jasný kontext, i když jde jen o reply, mají všichni (podvědomě) radši. Víte, jak nám to říkali ve škole: Odpovídej celou větou! Pomůže vám to ve chvíli, když si vás prohlíží potenciální nový folloušek a rozhoduje se, jestli vás chce, nebo ne – je fajn, když vašim tweetům rozumí.
  10. Pokud jste si na pesimismu nepostavili celou agendu (Čau, 1 000 věcí!), tak ho zkuste držet na uzdě.